Je rakúska cola lepšia? Odborník v tom má jasno


Slováci sa cítia oklamaní, ak má výrobok v zahraničí iné zloženie. Je to naozaj podvod?

My sladíme izoglukózou, Rakúšania cukrom. Otázka, prečo sú tieto výrobky pod jednou značkou odlišné, je namieste.

Na strane druhej, naša Coca-Cola nie je ani menej sladká, ani horšia než u susedov.

„Nedá sa povedať, že by bol jeden z cukrov lepší alebo horší. Ak ho konzumujeme priveľa, uškodia nám oba druhy,“ hovorí odborník na výživu doktor Peter Minárik.

Izoglukóza nie je horšia

Deciliter coly obsahuje podľa údajov výrobcu 10,6 gramov cukru. To sú dve lyžičky. Ak si doprajete celú pollitrovú fľašku, dostanete do seba 53 gramov cukru. Teda desať lyžičiek.

V princípe je však jedno, či táto energia pochádza z izoglukózy, alebo repného cukru (sacharózy). Obe sladidlá v sebe majú glukózu a fruktózu, ibaže v inom pomere.

Ak vo vode (napríklad pri výrobe coly) rozpustíme kryštálový cukor, bude v roztoku 50 percent glukózy a 50 percent fruktózy.

Izoglukóza obsahuje 45 percent glukózy a 55 percent fruktózy. Z pohľadu glykemického indexu je toto sladidlo teoreticky ešte lepšie. Glukóza má rýchly nástup a rýchly pád. Do krvi sa uvoľňuje rýchlo a rýchlo aj klesá. Fruktóza sa do organizmu uvoľňuje trochu pomalšie.

Chuťový profil oboch látok je veľmi podobný. Niektorí kozumenti ho ani nedokážu rozoznať.

Prečo sa potom používa? Izoglukóza je lacnejšia. Cena kila cukru môže byť až jedno euro. Pri výrobe nápoja ho navyše treba rozpustiť, čo výrobu zdražuje.

Izoglukóza je o polovicu lacnejšia a najmä je tekutá. Pri výrobe sa jednoducho pridá do výrobku, čo šetrí náklady aj čas.

Koľko coly je už priveľa

Suma sumárum, cola s cukrom nie je ani lepšia, ani kvalitnejšia. A už vôbec nie je zdravšia. Podľa údajov na etikete má 100 ml Coca-Coly 180 kalórií. Priemerná denná dávka energie je okolo 2000 kalórií. Vypitím jednej pollitrovky si tak vyčerpáme takmer polovicu denného energetického príjmu.

Doktor Minárik však upozorňuje, že cukor nie je taký zlý, ako sa hovorí. Telo ho potrebuje. Dôležité je množstvo.

„Podobne je to aj s vápnikom. Ak ho máme málo, môžu nám rednúť kosti. Ak ho máme priveľa, prispieva k rozvoju rakoviny prostaty. Nedá sa však povedať, že je vápnik dobrý alebo zlý. Záleží na množstve,“ hovorí lekár a odborník na stravu.

WHO odporúča, aby príjem cukrov tvoril len asi 5% denného príjmu kalórií. To hravo zvládneme aj bez sladkostí či ovocia. Jednoduché (sladké) cukry obsahuje aj mlieko, kukurica, mrkva a iné druhy zeleniny.

„Dodržať príjem cukru pod piatimi percentami je prakticky nemožné. Strava má byť vyvážená. Teda ak sme zdraví, môžeme jesť všetko, no s mierou. Samozrejme, netreba zabúdať na druhú stranu energetickej rovnice, teda pohyb,“ dodáva Minárik.

zdroj: aktuality.sk

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: